Werken Mind-Body Intervention (MBI) therapieën écht?

We staan vandaag minder sceptisch tegenover yoga, meditatie en mindfulness. Iedereen kent wel iemand voor wie een van deze Mind-Body Intervention tools de oplossing was voor stress, angsten, … Maar werken deze technieken écht? 

Wat zijn Mind-Body Intervention therapieën?

Mind-Body Interventions, MBI’s in het kort, is een verzamelnaam voor verschillende therapieën waarbij de interactie tussen onze hersenen, gedachten, lichaam en gedrag centraal staan. Alsook de manier waarop emotionele, spirituele, mentale, sociale en gedragsfactoren een directe impact op onze gezondheid hebben. (Definitie volgens David S. Rosenthal & Elana Ladas)

Onder deze MBI’s horen verschillende technieken zoals yoga, meditatie, ademhalingstechnieken, hypnose, t’ai chi. 

Link tussen yoga en MBI

Tegenwoordig denken we dat yoga gelijk staat aan een uurtje op de yogamat in een Lululemon legging. 

We zijn met z’n alle vergeten dat yoga bestaat uit een achtvoudig pad. En u gokt het al… De yoga houdingen zijn daar maar één stukje van!

Kijken we naar de yoga sutras van Patenjali, een van de grondteksten van yoga, dan zien we dat er maar 4 van de 169 verzen over de fysieke yoga practice gaan. 

De yoga houdingen zijn een voorbereidende fase. Daarna gaan we over naar ademhalingstechnieken, concentratie en meditatie. 

Bottom line: ademhalingstechnieken, meditatie en yogahoudingen zijn onderdeel van het breder yoga framework.

Mind-body intervention MBI's ademhalingstechnieken


MBI de onderzoeksresultaten

Volgens een onderzoek van de universiteit Radboud en Converty hebben yoga en mindfulness tegenovergestelde effecten op de genexpressie als stress of angst

Aan de universiteit van Melbourne kwamen ze erachter dat MBI’s het aantal ontstekingsstofjes (cytokines) in ons bloed verlagen. 

Daarnaast bewezen ze dat yoga gelinkt kan worden met: 

  • Verlaagde ochtend en avond cortisol waarden
  • Verlaagde systolische bloeddruk
  • Verlaagde hartslag in rust
  • Verlaagde bloedsuikerwaarde
  • Verlaagde cholesterol en lage lipoproteine dichtheid
  • Verbeterde regulatie van het sympathisch zenuwstelsel en van het hypothalamus-hypofyse-bijnier systeem

Dit in vergelijking met een controle groep. 

Heckenberg en co. deden een meta-analyse van onderzoek naar meditatie en stress. Zij verzamelden onderstaande positieve effecten van meditatie:

  • Verlaagde cortisol productie
  • Verbeterde hartslag variabiliteit
  • Verbeterde regulatie van het sympathisch zenuwstelsel
  • Verbeterd functioneren van het immuunsysteem

Het onderzoek ‘Effective and viable mind-body stress reduction in the workplace’ bestudeerde de zelfwaargenomen effecten van MBI.

Het resultaat? In vergelijking met de controle groep rapporteerden de MBI beoefenaars lagere gepercipieerde stress levels en betere slaapkwaliteit. 

Dit zowel wanneer deze technieken fysiek worden aangeleerd/uitgevoerd of dit vanop afstand d.m.v. digitale technieken gebeurd.

Zelfs Steve Jobs deed aan Mind-Body Intervention

Een minder bekend aspect van Steve Jobs’ leven is dat ook hij aan MBI deed! 

De oprichter van Apple deed naar eigen zeggen aan Zen meditatie. Naast stress-management was het voor hem een manier om zijn creativiteit te boosten.

Mind-Body Interventie therapieën conclusie

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar yoga, meditatie, mindfulness en andere MBI technieken. 

Vandaag hebben we een verzameling aan wetenschappelijke werken die aantonen dat MBI’s een fysiologische impact hebben. 

Meer bepaald, ze hebben een tegenovergesteld effect op ons lichaam als stress en angst. 

Daarenboven is er ook onderzoek dat aantoont dat MBI beoefenaars zelf ook merken dat ze beter slapen en lagere stress levels hebben. 

En als de onderzoeksresultaten je niet overtuigd hebben, neem het dan maar van Steve Jobs aan!

Mind-Body Intervention workshop bij u op kantoor?

1 op 6 werkende Vlamingen heeft een verhoogd risico op of kampt met burnout. Dit blijkt uit een studie van de KUL. 

preventief stress-management workshop in team yoga mind coach & MBI door lara sosanwo Mind body intervention

Vermijd burnout in uw team met een preventieve stress-management workshop. Gedurende de 1-daagse training ‘Leven, werken, en communiceren vanuit evenwicht’ krijgt u team de juiste tools aangereikt om gezond, gelukkig en productief te blijven. 

Meer informatie over deze stress-management training vind je hier. Nog vragen? Wil je graag een consultatiegesprek? Of direct een workshop inplannen? Stuur me even een berichtje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *