kindhouding childspose ontspannende yogahouding voor beginners vrouw yoga outfit plant

Lichaam en geest ontspannen met kindhouding

Er zijn verschillende variaties van de kindhouding (child pose) of Balasana in het Sanskriet. Je kan steeds naar deze houding terugkomen wanneer je wil rusten tijdens je yoga practice.

Je kan je armen actief voor je uitgestrekt houden. Met de ellebogen van de mat. Of je ellebogen ontspannen op de de mat laten rusten.

Ook met je benen kan je variëren. Zo kan je de knieën samenhouden en je romp op je bovenbenen laten rusten. Of je brengt je knieën wijd en laat je romp tussen je benen zakken.

Test alle variaties van deze houding eens op een bewuste manier uit. Voel de verschillen tussen de houdingen in je lichaam.

Zo kan je tijdens een yogales de variatie aannemen die op dat moment het beste aanvoelt voor jouw lichaam en geest.

Wat is Mindful yoga?

Mindful yoga is een uitnodiging om naar binnen te keren. Om heel bewust toe te komen in je lichaam en in het huidige moment.

Je gebruikt je ademhaling en het bewust waarnemen van fysieke sensaties als ankers om je gedachten los te laten. Door niet te verdwalen in herinneringen (verleden) of fantasie (toekomst), kan je een rustige aanwezigheid ervaren. Dit noem ik Bewust Zijn.  Je bent bewust aanwezig in het nu.

Door dit te oefenen op de mat, kan je deze vaardigheid ook meenemen in het dagelijksleven vàn de mat. Het helpt je om rustiger en met minder stress om te gaan met de dagelijkse beslommeringen.

Voor je aan yoga begint…

  • Raadpleeg je arts voor je start met een nieuwe vorm van lichaamsbeweging.
  • Begin rustig en bouw langzaamaan op.
  • Als je pijn ervaart (dof, scherp, eender!) kom dan uit de houding.
  • Extra voorzichtigheid is geboden bij zwangerschap en/of rugproblemen, hart-en vaatziekten, …

Tot zo ver de voorzorgsmaatregels. Laten we alle variaties van de kindhouding eens rustig overlopen.

1. Kindhouding met ontspannen armen en de knieën wijd

Breng voor deze variatie je knieën zo wijd als de mat. Je dikke tenen raken elkaar aan. Breng je heupen naar achter en laat je billen op je enkels rusten. Je armen strek je ontspannen voor je uit, je onderarmen rusten op de mat.

2. Kindhouding met actieve armen en de knieën wijd

Voor een actieve kindhouding neem je dezelfde positie aan als hierboven beschreven. Deze keer strek je de armen uit, van de mat af. Enkel je handpalmen raken de mat. 

Ebook yoga houdingen voor beginners

3. Kindhouding met ontspannen armen knieën samen

Breng voor deze houding je knieën samen. Ook je enkels raken elkaar aan. Beweeg je heup naar achter en laat je billen op je enkels rusten. Je armen strek je ontspannen voor je uit. Je onderarmen rusten op de mat.

4. Kindhouding met actieve armen, knieën samen

Neem voor deze houding dezelfde positie aan als hierboven beschreven. Deze keer strek je de armen uit, van de mat af. Enkel je handpalmen raken de mat.

5. Kindhouding met ontspannen armen naast het lichaam

Neem voor deze houding dezelfde positie aan als hierboven beschreven. Breng dan je armen naast je lichaam en laat ze daar ontspannen rusten.

Meer yoga op Mindful Yoga TV!

Ben je op zoek naar online yogalessen? Maar wil je meer dan enkel een workout?

Vind rust en ruimte in je hoofd én je lijf op Mindful Yoga TV. Je kiest zelf of je een voordelig jaarabonnement neemt. Of je het liever maand per maand bekijkt.

Op Mindful Yoga TV doe je Yoga waar en wanneer je maar wilt. Op elk toestel (gsm, laptop, tablet). Je verliest geen tijd met het van en naar de yoga studio rijden. Bovendien herbekijk je de lessen zo vaak je maar wilt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *