3 Tips voor wanneer mediteren niet lukt

Wanneer mediteren echt niet lukt

Voor sommigen lukt mediteren echt niet. En voor andere lukt mediteren soms niet.

Je krijgt je gedachten maar niet stil. Het lijkt onmogelijk om te stoppen met denken.

Newsflash: Je moet helemaal niet stoppen met denken om te mediteren.

Mediteren is kijken naar wat er omhoog komt

De uitdaging is net om te kijken naar wat er opkomt. Zonder er een oordeel over te vellen. Zonder er op in te gaan.

Je richt je aandacht op een punt (in je lichaam) of een mantra. Je start dus met een actieve concentratie.

Soms komen er gedachten in je op. Ze leiden je af van je aandachtspunt. Merk dat dan op en concentreer je weer op dat punt of mantra.

Hoe kan je leren mediteren?

Leren mediteren betekent oefenen op je aandacht steeds langer op één punt van focus te houden. En steeds sneller opmerken wanneer je gedachtestroom toch weer op gang is gekomen.

Nu soms lukt mediteren écht niet. Je blijft maar denken aan dat ene grote probleem. Aan de meeting van gisteren die zo faliekant misgelopen is. Aan wat je precies gaat zeggen op het sollicitatiegesprek morgen…

Met deze 3 tips lukt mediteren wel

Deze 3 tips om te mediteren helpen je op dagen wanneer mediteren echt niet lijkt te lukken.

1. Schrijf het op

Wanneer je even gaat stil staan, dan komt er vaak ineens een ingenieuze ingeving. De oplossing voor een probleem waar je al de hele dag op aan het zoeken was.

Dit gebeurt trouwens ook gewoon onder de douche of tijdens het lopen. Wanneer je je aandacht weg neemt van een vraagstuk, net dan komt de oplossing als vanzelf naar je toe.

Dus ook tijdens meditatie. Wanneer er je dus net een geweldig idee is te binnen geschoten, dan is het vaak moeilijk terug stil te worden.

Net zoals een droom die steeds minder helder wordt, ben je bang je inzicht te vergeten. Je wilt het verder uitwerken, het perfectioneren. Kortom, mediteren wil dan dus echt niet meer lukken.

Daarom is het een goed idee om een schriftje bij de hand te houden. Wanneer je het inzicht/idee/oplossing neerschrijft, dan ben je minder bang het weer te verliezen. Bovendien neem je dan de noodzaak weg om er nu onmiddellijk mee aan de slag te gaan.

Het idee kan dan mooi in je schriftje wachten tot je klaar bent met mediteren. Dan kan je erna met een rustige geest je idee helemaal verder uitwerken.


vrouw in yoga outfit zittend banner leren mediteren voor denkers online training

2. Denk er maar op los

Soms volgen verschillende gedachten elkaar in sneltempo op. Of blijft er een bepaald idee maar door je hoofd malen.

Wanneer je echt niet wilt denken, zijn gedachten vaak niet te stoppen. Heel erg frustrerend als je het mij vraagt.

Is het zo’n dag, uur, moment dat er van alles in je om blijft gaan?

Geef jezelf dan even een minuut om te denken. Zet desnoods een timer. Zeg tegen jezelf: ‘Ok, denk maar even aan alles wat nog bedacht moet worden.

Waarschijnlijk denk je eerst aan heel erg veel. Maar na een minuutje is het misschien al wat uit je systeem.

Wanneer je je klaar voelt, kan je dan weer verder gaan met mediteren.

3. De juiste techniek

Van de oude Indische en Tibetaanse geschriften, tot de leer van de Boeddha en het recente mindfulness, meditatie kent vele vormen.

De grootste meditatie truc is de techniek te vinden die echt bij je past.

Vroeger zei ik vaak dat ik niet kan mediteren. Daarvoor had ik te veel gedachten. Het was onmogelijk om ‘te stoppen met denken’.

2 jaar latere ben ik 2 inzichten verder:

  1. Niemand kan stoppen met denken.
  2. Ik kan wel mediteren.

Ik startte zoals zovelen met een fout idee van wat meditatie is en ik miste de juiste techniek om de mediteren.

Het belangrijkste om te weten wanneer je wilt leren mediteren is dit:

  1. Mediteren is stil worden om te kijken naar wat er omhoog komt.
  2. Er zijn verschillende meditatietechnieken. Vind de stijl die bij jou past!

Zelf ben ik een ‘denker’. Voor mij werkt mediteren volgens de techniek die mijn leraar (Mark Breadner) me aanleerde. Gebaseerd op de Tibetaanse masters, vedanta en tantra (nee, dit heeft niks met seks te maken).

Zo ziet de techniek er in het kort uit:

  1. Enkele zorgvuldig geselecteerde yogahoudingen (yoga asana) om het lichaam voor te bereiden op meditatie.
  2. Ademhalingsoefeningen om de juiste energie te creëren
  3. Een korte visualisatie.
  4. Concentratie op een punt in je lichaam, meestal tussen je wenkbrauwen ( 3de oog).

Leren mediteren voor denkers

Ga zeker al aan de slag met deze 3 tips voor wanneer mediteren echt niet lukt.

Wil je graag meer leren over mediteren? Dan is er de online training Leren Mediteren voor Denkers.

In 10 video lessen leer je alles over mediteren. Van de mythes over mediteren, tot de feiten.

Wist je bijvoorbeeld dat mediteren super goed is voor de werking van je immuunsysteem?! Nog een extra reden om te leren mediteren als je het mij vraagt!

Bovendien krijg je nu 20% korting met de code ‘mediteren20’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *