3 Stress management tips voor leidinggevenden

Hoe veel medewerkers zitten er in jouw team? Zijn er dat 6 of meer, dan is de kans groot dat er iemand in je team een vergroot risico op burn-out heeft. Misschien is er zelfs al eens iemand uitgevallen?

Onderstaande tips kunnen helpen burn-out te voorkomen. En daarbij ook de grote persoonlijke, professionele en financiële kost verbonden aan burn-out.

1. Maak van hulpvragen een power statement

Vaak zijn we bang om hulp te vragen. Dat geldt waarschijnlijk ook voor sommige van je teamleden. 

Dat komt omdat we hulp vragen zijn gaan zien als teken van hulpeloosheid of zwakte. 

Het omgekeerde is net waar. Hulp vragen getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. 

Toch is er tegenwoordig nog veel kracht en moed voor nodig. Laat je team weten dat het oké is om hulp te vragen aan leidinggevenden en aan elkaar. 

Een gedeelde last is immers half zo zwaar. Een oplossing is bovendien ook dubbel zo snel gevonden als er iemand met je meedenkt.

2. Zorg voor een goede verdeling van werk binnen het team

Elk teamlid is uniek. En door deze unieke individuen is ook elk team een uniek samenspel van verschillende persoonlijkheden en karakters.

Sommige collega’s willen graag haantje de voorste zijn. Anderen doen liever het absolute minimum. Met frustratie en irritatie tot gevolg.

Elk teamlid de mogelijkheid geven om aan introspectie te doen kan hierbij helpen.



3. Leer je team te mediteren

Het is wetenschappelijk bewezen dat meditatie een significant positief effect heeft op concentratie en het omgaan met stress.

Je team leren mediteren is dus een slimme zet om hen te helpen hun stress aan te pakken en hun prestaties te verbeteren op hetzelfde moment.

Wat kunnen Mind-Body Interventies betekenen in stress management?

Wetenschappelijk onderzoek rond Mind-Body Interventies toont aan dat ze het een hele waslijst aan gezondheidsvoordelen opleveren:

  • Verminderd stress & angsten
  • Creëert gevoel van rust, kalmte en psychologisch welzijn
  • Verhoogd energie, concentratievermogen en creativiteit
  • Verbeterde werking van ademhalingsstelsel
  • Verlaagde bloedsuikerwaarde
  • Verlaagde cholesterol en lage lipoproteine dichtheid
  • Verbeterde regulatie van het sympathisch zenuwstelsel en van het hypothalamus-hypofyse-bijnier systeem
  • Verbeterde hartslag variabiliteit
  • Lagere gepercipieerde stress levels en betere slaapkwaliteit
  • Verminderen ontstekingsstofjes (cytokines) in het bloed
  • Gevoel van verbeterde gezondheid
  • Verbeterde fysieke conditie
  • Verbeterd functioneren van het immuunsysteem
  • Verlaagde ochtend en avond cortisol waarden, verlaagde systolische bloeddruk en verlaagde hartslag in rust

Workshops rond stress management

Geef jouw team de nodige skills om het evenwicht tussen prestatie en welzijn te bewaren en zo burn-out te snel af te zijn.

Yoga Mind Coaching biedt verschillende Mind-Body Interventie trainingen aan om u hierbij te helpen.

  • Preventieve stress-management training (full day)
  • Stressvrije ontbijtmeeting
  • In-house (stoel-)yoga en/of meditatie sessie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *